Nobelprijzen voor journalisten

Doeneke Werkpret
24

Een (bijna) unieke gebeurtenis – in 2021 – mooi! Twee journalisten krijgen de Nobelprijs voor de vrede. Zeldzaam. In de vorige eeuw verdienen ook twee journalisten die hoofdprijs. Alfred Hermann Fried (1911) en (1935) Carl von Ossietzky. Regel bij die prijs is, dat je die zelf in Stockholm ophaalt. Gezellig!

Journalist Alfred maakt werk van een multinationale hulptaal. Esperanto*. Een buitengewoon ideaal. Nobel.

Journalistiek is soms gevaarlijk. Carl waarschuwt honderd jaar geleden in Duitsland voor de gevaren van een Oostenrijker die, over alle grenzen heen, pleit voor nationaal socialisme. Met daarop kritiek verdient Carl zijn Nobelprijs in Stockholm. Berlijn beslist anders. Hun uitreisverbod verbiedt Carl zijn prijs op te halen, en ja, juist dat kost Carl diens Stockholmse hoofdprijs. Carl overlijdt in 1938 aan tuberculose. In 1936 raakt hij besmet. In dat Duitse kamp waar men Carl martelt. Tegen zijn pacifistische journalistiek. Inderdaad, bomvol ideeën die een Nobelprijs waard zijn of bijna toch.

Begin van deze eeuw pleiten de Filipijnse Maria Ressa en Russische Dmitri Moeratov als journalisten voor vrijheid van meningsuiting ieder in hun land. Hoeveel vooruitgang verwachten we in honderd jaar? Bij de Nieuwe Krant** die Dmitri (1993) mede opricht, werkt de beroemde journalist Anna Politkovskaya. Tot oktober 2006. Anna is dood. Door kogels.

Nobel en gevaarlijk werk gaan hand in hand. Openlijk doen wat moet, zónder geweld gewoon met de pen, voor ons allen? Gevaar lopen door op te komen voor openheid? Don’t shoot the messenger? Is dat iets van vorige eeuwen? Ook nu in deze eeuw is er – met of zonder prijs altijd goed en slecht nieuws. Zoektochten als die van Alfred, Carl, Maria, Dmitri, Anna en vele anderen zijn broodnodig.

Nobel – Doeneke wil ’t proberen!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_Hermann_Fried

** https://en.wikipedia.org/wiki/Novaya_Gazeta

Petje af voor elke journalist onder vuur. Zoals nu van Den Haag t.m. Zeewolde. Daar neemt Burgemeester Gorter eerst na ontdekt te zijn, diens uitspraken over ‘fake news’ en de ‘Fabeltjeskrant’ terug. Gorter bleek zelf fake. Rond Facebook.

Elke nieuwe bestuurscultuur zal in Nederland een doodgeboren kindje kunnen blijken, zonder alle helden bij ons aller journalisten.

Natuurlijk staat daarbij ons aller WOB, met Europees recht, aan onze kant. In ons aller strijd tegen het kwalijkste fake news* (soms) vanuit onze overheden. Zoals (nu) over Facebook, als super spreader (globaal met stip op 2) van fake news. Met een bijzondere wind in de rug, vanuit Den Haag t.m. Zeewolde.

Steun jezelf. Betaal voor journalisten.

* juist níet van NRC etc. of RTL etc. t.m. http://www.destentor.nl/zeewolde/burgemeester-zeewolde-door-het-stof-woorden-fake-news-en-fabeltjeskrant-had-ik-niet-moeten-gebruiken~a46bc90f/ etc.

Mr Justice Saini concluded that an average listener would have understood that: “On more than one occasion Mr Banks told untruths about a secret relationship he had with the Russian government in relation to acceptance of foreign funding of electoral campaigns in breach of the law on such funding.”* werpt een beangstigende schaduw vooruit, contra journalistiek als bedreven door journalist Carole Cadwalladr, met “between £750,000 and £1m” als “chilling effect”.

Cadwalladr verdedigt zich nu rond de claim tegen haar op de grond dat haar uitingen** het algemeen belang dienen. Hopelijk komt hier (ooit) iets moois uit. Good luck!!

* zie https://www.theguardian.com/politics/2022/jan/08/guardians-carole-cadwalladr-in-court-to-fight-defamation-claim-by-brexit-backer-arron-banks en https://www.theguardian.com/world/2021/dec/04/nobel-winner-we-journalists-are-the-defence-line-between-dictatorship-and-war

** https://www.ted.com/talks/carole_cadwalladr_facebook_s_role_in_brexit_and_the_threat_to_democracy?language=en

Ik had deze ellende, al met al, nooit achter Poetin gezocht. Ik woonde dertig jaar terug in het Duitse Frankfurt am Main en had, al met al, “jetzt ist der Moment dafür”* nooit zien aankomen. Soeverein zijn als illusie is tóch serieus te nemen. Isoleren van Poetin, in ook ‘zijn’ Rusland in ons Europa in onze wereld, is niet in het belang van wie dan ook. Daar wijs mee omgaan is een kunst. Zónder verketteren van wie dan ook is dit het moment

* wie weet met centjes voor wat dan ook naast een, al met al, wendbare blik: https://m.faz.net/aktuell/politik/inland/ukraine-scholz-vollzieht-die-sicherheitspolitische-wende-17837931.amp.html

Salman Rushdie “A fatwa is a serious thing. Luckily we didn’t have the internet back then. The Iranians had send the fatwa to the mosques by fax. That’s all a long time ago. Nowadays my life is very normal again.” years after the fax, just days before he got knifed

“Advertisers should not have to subsidize viewpoints they don’t agree with—in fact requiring so would be un-American and unconstitutional,” Sarah Kay Wiley, director of policy at the advertising watchdog group Check My Ads, writes. “Elon Musk and X executives have the right, protected by the First Amendment, to say what they want online, even when it’s inaccurate, and advertisers have the right to keep their ads away from it. It’s as simple as that.”

24 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Werkpret
3
Doe maar zo’n bad boy

Alain is woest aantrekkelijk. Zijn stoere kaaklijn, donkere lokken en blauwe ogen met die mysterieuze blik. Onweerstaanbaar. En hij is gevaarlijk. Een bad boy. Zonder acteeropleiding gaat hij aan de slag. Alain Delon leert het zichzelf. Al snel is hij een groot acteur. Autodidact pur sang. Als je jezelf iets …

Doeneke Werkpret
8
In de ban van de ringen

Mijn favoriet is apenkooien. Tikkertje in de gymzaal vol met toestellen. Ik loop, ren, spring en klim van de ene naar de andere hindernis. Tikt de tikker me, dan ben ik de tikker. Raak ik de grond, dan ben ik af. Spanning en sensatie! Helaas doen we dit spel alleen …

Doeneke Werkpret
4
Geef mij een kans

Ik sta op het podium. Helemaal in mijn element. Het is ‘open podium’ op de laatste repetitie van ons koor. De bonte avond. We doen iets met ABBA. Altijd leuk. Misschien knullig. Zeker tijdloos. Mijn eerste doorbraak in de voetsporen van ABBA plan ik op de eindmusical van de basisschool. …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten